Statut gimnazjum - 2003-06-26
statut
STATUT
GMINNE GIMNAZJUM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. ROKU JUBILEUSZOWEGO w BOJSZOWACH
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
1. Nazwa szkoły:
GMINNE GIMNAZJUM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI im. ROKU JUBILEUSZOWEGO w BOJSZOWACH
2. Siedzibą gimnazjum jest budynek położony w Bojszowach przy ulicy Św. Jana 33a.
§ 2
1. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w następującym brzmieniu:
Gminne Gimnazjum
Z Oddziałami Integracyjnymi
im. Roku Jubileuszowego
w Bojszowach
2. Na pieczęci używana jest nazwa:
GMINNE GIMNAZJUM
Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI
IM. ROKU JUBILEUSZOWEGO
W BOJSZOWACH
3. Na stemplu:
GMINNE GIMNAZJUM
Z Oddziałami Integracyjnymi
im. Roku Jubileuszowego
43-220 Bojszowy, ul. Św. Jana 33a
tel/fax: 032/218-99-40
NIP 646-24-84-188 R 276609477
INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM
§ 3
1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Bojszowy.
2. Cykl kształcenia trwa 3 lata.
3. Zajęcia dydaktyczne odbywają się w systemie jednej zmiany.
4. skreślony.
5. Gimnazjum prowadzi klasy integracyjne.
6. Obsługę finansową szkoły prowadzi ZEAS powołany w tym celu przez organ prowadzący.
7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty.
CELE I ZADANIA GIMNAZJUM
§ 4
1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty /tekst jednolity: Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 z 1997r., Nr 28, poz. 153, Nr 141, poz. 943 oraz z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126/ oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:
2. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia gimnazjum poprzez:
1) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania - stosowanie aktywizujących metod nauczania, tworzenie projektów edukacyjnych i wychowawczych;
2) udział w kołach przedmiotowych i warsztatach zgodnie z zainteresowaniami i predyspozycjami;
3) stałe doskonalenie kadry pedagogicznej - współpraca z wojewódzkimi i rejonowymi ośrodkami metodycznymi oraz uczelniami pedagogicznymi.
3. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub zawodu poprzez:
1) organizowanie spotkań i zajęć z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych, giełdy szkół średnich, pracownikami biur pośrednictwa pracy oraz firm marketingowych;
2) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne;
3) udział w warsztatach z preorientacji zawodowej prowadzonych przez pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej;
4) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.
4. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań określonych w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:
1) zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum;
2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów i stałą współpracę z rodzicami w tym zakresie;
3) realizację celów programu wychowawczego gimnazjum:
a/ wzmacnianie szkoły jako instytucji społecznej i środowiska wychowawczego,
b/ ułatwianie uczniom adaptacji do nowych warunków życia,
c/ wprowadzenie uczniów w kulturę rozumianą jako przedmiot nauczania, wychowania i bycia ucznia w świecie kultury oraz aktywne jej doświadczanie,
d/ zapobieganie i eliminowanie niepożądanych zachowań i postaw uczniów oraz wdrażanie do postępowania wynikającego z powszechnie uznanego systemu wartości zgodnego z normami moralnymi, dobrym obyczajem i prawem;
4) realizację programu profilaktyki szkolnej:
a/ promocja zdrowia, zapobieganie problemom związanym z dysfunkcjami,
b/ wczesna identyfikacja, odnajdywanie osób zagrożonych, pomoc im,
c/ pomoc psychologiczno-pedagogiczna z elementami terapii, wyrównywanie braków (warunek: uzyskanie zgody rodziców).
5. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:
1) zorganizowanie zajęć świetlicowych;
2) umożliwianie nieodpłatnego żywienia uczniom najbardziej potrzebującym w porozumienie z SP Bojszowy i MOPS;
3) zbiórkę i rozdawnictwo używanej odzieży, podręczników;
4) pozyskiwanie funduszy na pomoc materialną;
5) stopniowe dostosowywanie budynku do potrzeb uczniów niepełnosprawnych;
6) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, a w razie konieczności innych.
Zajęcia, o których mowa wyżej prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną specjalistyczną z jednoczesnym uwzględnieniem posiadanych środków finansowych.
6. Ustala się następujące zasady sprawowania zadań opiekuńczych szkoły z uwzględnieniem potrzeb środowiska oraz ogólnie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:
1) opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas wszelkiego rodzaju zajęć sprawują nauczyciele prowadzący te zajęcia (zgodnie z ustalonym tygodniowym planem zajęć i przydziałem czynności dodatkowych). Dopuszcza się możliwość sprawowania opieki przez osoby nie będące nauczycielami, a legitymujące się uprawnieniami do pracy z młodzieżą (np. trener, przewodnik);
2) w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych uczniowie nie mogą pozostawać bez nadzoru osób odpowiedzialnych za ich bezpieczeństwo;
3) w czasie zajęć z wychowania fizycznego należy zwracać szczególną uwagę na stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydolności organizmów poprzez dobór ćwiczeń o odpowiednim zakresie intensywności;
4) uczestnicy uskarżający się na złe samopoczucie lub dolegliwości powinni być zwolnieni w danym dniu z wykonywania ćwiczeń i w miarę możliwości kierowani do lekarza;
5) ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo;
6) wydawanie uczniom sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia jest zabronione;
7) nauczyciele – opiekunowie pracowni i sali gimnastycznej są zobowiązani do opracowania szczegółowych regulaminów korzystania z nich i zapoznania z nimi uczniów;
8) uczniowie nie mogą być pozostawieni bez opieki nauczycielskiej w żadnej sali, a tym bardziej pracowni,
9) udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiedni sprzęt i środki ochrony oraz zapewnieniu właściwej opieki i bezpiecznych warunków pracy;
10) uczniowie mają prawo do opieki nauczyciela podczas przerw między zajęciami szkolnymi, realizowanej w formie nauczycielskich dyżurów,
11) zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa regulamin dyżurów,
12) zajęcia poza szkołą i organizację wycieczek określają odrębne przepisy.
7. W gimnazjum obowiązkowe jest ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków powstałych z winy umyślnej lub nieumyślnej oraz nauczycieli od odpowiedzialności cywilnej.
8. Gimnazjum współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki poprzez:
1) organizowanie spotkań informacyjnych, wywiadówek, prelekcji;
2) udział w warsztatach;
3) pozyskiwanie informacji zwrotnych – ankiety, opinie;
4) angażowanie rodziców w realizację zadań szkoły.
9. Program wychowawczy i program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 5
1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępu w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny i ma na celu: poinformowanie ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, poczynionych postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach, motywowanie do dalszej pracy, umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców/ prawnych opiekunów, bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach określonych poniżej, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych na zasadach określonych poniżej, ustalanie ocen klasyfikacyjnych na poszczególne ćwiartki i na koniec roku szkolnego oraz zasad ich poprawiania.
GŁÓWNE ZAŁOŻENIA SYSTEMU OCENIANIA
§ 6
1. Na początku pracy z daną klasą przeprowadza się diagnozę w oparciu o wyniki sprawdzianu startowego i sprawdzianu kompetencji po 6 klasie szkoły podstawowej.
1) Diagnoza jest podstawą formułowania realnych wymagań programowych, to jest – dostosowanych do rzeczywistych potrzeb uczniów.
2) Diagnoza jest podstawą tworzenia strategii pracy z daną klasą.
2. Nauczyciele przedmiotów w oparciu o realizowany program nauczania opracowują szkolne kryteria wymagań edukacyjnych.
1) Wymagania edukacyjne oraz zasady oceniania muszą uwzględniać specyfikę nauczania każdego przedmiotu.
2) Powinny być określone wspólnie dla poszczególnych przedmiotów w ramach zespołów przedmiotowych działających w szkole.
3. Przy określaniu wymagań edukacyjnych i ustalaniu ocen z wychowania fizycznego, techniki, sztuki nauczyciel zobowiązany jest przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
4. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
5. Dopuszcza się możliwość spisania kontraktu między nauczycielami i uczniami określającego zasady pracy. Zapis kontraktu jest przestrzegany przez obie strony.
Z kontraktem mogą być zapoznani rodzice.
6. Przyjmuje się IV ćwiartki w roku szkolnym kończące się klasyfikacją. Terminy klasyfikacji ćwiartkowych określa każdorazowo Rada Pedagogiczna na posiedzeniu poprzedzającym nowy rok szkolny.
7. Na miesiąc przed końcoworoczną klasyfikacją /posiedzenie Rady Pedagogicznej/ nauczyciele przedmiotowcy informują rodziców o sytuacji dziecka, jego postępach i zagrożeniach.
1) Informacji udziela się w trakcie wywiadówki ogólnoszkolnej.
2) Przewidywane zagrożenia – oceny niedostateczne powinny być potwierdzane podpisem rodzica w dzienniku lub też w przypadku nieobecności rodzica na wywiadówce - przesyłką poleconą.
8. Uczeń może być okresowo zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.
1) Decyzje o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.
2) W takim przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny /ćwiartkowej, końcoworocznej/ wpisuje się „zwolniony”.
OGÓLNE ZASADY OCENIANIA WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW
§ 7
1. Wiedzę i umiejętności ocenia się według następującej skali ocen:
celująca – cel - 6
bardzo dobra – bdb - 5
dobra – db - 4
dostateczna – dst - 3
dopuszczająca – dop - 2
niedostateczna – ndst - 1
1) Oceny końcoworoczne wpisuje się w pełnym brzmieniu – słownie.
2) Oceny ćwiartkowe wpisuje się w formie skróconej.
2. Oceny cząstkowe /bieżące/ wpisuje się cyfrą według skali: 6, +5, 5,-5, +4, 4, -4, +3, 3, -3, +2, 2, -2, +1, 1.
1) Stosuje się znaki +, -. Przy czym system przeliczania przyjętych znaków na ocenę określany jest w szkolnych wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów.
3. Ocenianie uwzględnia wszystkie formy aktywności ucznia.
4. Ocena ćwiartkowa/ końcoworoczna powinna być efektem systematycznej pracy w ciągu całej ćwiartki/ roku.
5. Ocenie podlegają:
1) wypowiedź ustna,
2) prace pisemne,
3) prace terminowe (np. zadania domowe),
4) prace dodatkowe,
5) aktywność na lekcji (umiejętność pracy na lekcji),
6) sposób prowadzenia zeszytu przedmiotowego,
7) konkursy i inne formy zaangażowania w życie szkoły i środowiska,
8) projekty,
9) umiejętność pracy w zespole,
10) umiejętności praktyczne zgodne z wymaganiami przedmiotowymi.
6. Zasady dotyczące prac pisemnych (sprawdziany, testy, prace klasowe, kartkówki):
1) terminy sprawdzianów ustala się z dwutygodniowym wyprzedzeniem i wpisuje do dziennika;
2) obowiązuje zasada: 1 sprawdzian dziennie i nie więcej niż 2 w tygodniu;
3) prace pisemne powinny być poprawione w ciągu 2 tygodni (termin poprawy można zmienić za zgodą uczniów i nauczyciela);
4) rodzice i uczniowie mają dostęp do prac w każdym czasie (kserokopia pracy);
5) kartkówki obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji, mogą odbywać się bez uprzedzenia; powinny być poprawione w ciągu 1 tygodnia.
7. Nieprzygotowanie do lekcji:
1) zgłoszenie nieprzygotowania odbywa się przed lekcją i nie zwalnia ucznia z aktywności na lekcji;
2) nieprzygotowanie nauczyciel odnotowuje w dzienniku;
3) czas na uzupełnienie zaległości oraz zakres poprawy sprawdzianów, które odbyły się pod nieobecność ucznia zostają ustalone indywidualnie między uczniem a nauczycielem.
8. Przygotowanie do konkursów przedmiotowych daje uczniowi prawo do zwolnienia z odpowiedzi z innych przedmiotów bądź dni wolnych od zajęć szkolnych:
1) drugi etap konkursu – 2 dni;
2) trzeci etap konkursu – 3 dni.
9. Uczniowie biorący udział w zawodach i konkursach przedmiotowych (innych niż olimpiady) mają prawo do zwolnienia z pytania na dzień przed konkursem, w dniu konkursu, i w dniu następnym.
10. Z pytania są zwolnieni także uczniowie biorący udział w danym dniu oraz w dniu poprzednim w poza szkolnych rozgrywkach sportowych i występach artystycznych.
11. Nauczyciel prowadzący konkurs ma obowiązek zostawienia w dzienniku listy uczestników konkursów bądź zawodów (§ 7 ust. 8, 9, 10).
12. Wiadomości i umiejętności zdobyte w trakcie nauczania ścieżek edukacyjnych wpisuje się na świadectwie – zaliczony / niezaliczony.
1) ścieżka edukacyjna realizowana w ramach dodatkowej – odrębnej godziny może być zaliczana z wyróżnieniem.
13. Wystawiona przez nauczyciela ocena ćwiartkowa jest ostateczna.
1) W przypadku uzyskania przez ucznia oceny ćwiartkowej niedostatecznej, uczeń powinien zaliczyć materiał danej ćwiartki w terminie i według zasad określonych przez nauczyciela w przedmiotowych kryteriach wymagań edukacyjnych.
14. Wystawiona przez nauczyciela ocena końcoworoczna – niedostateczna może zostać zmieniona /podwyższona/ w wyniku egzaminu poprawkowego.
1) Ocena końcoworoczna powinna odpowiadać faktycznemu stanowi wiedzy ucznia
w końcu roku, a przede wszystkim uwzględniać postęp wiedzy i umiejętności ucznia poczynionych w ciągu IV ćwiartek.
2) Ocena końcoworoczna nie jest oceną za jedną ćwiartkę lecz łączną za IV minione ćwiartki.
3) Oceny cząstkowe powinny być w dzienniku lekcyjnym opisane w wyznaczonych do tego rubrykach/ np. A-aktywność, T- test, SPR- sprawdzian .../ .
4) Wszystkie oceny uzyskiwane przez uczniów są jawne i powinny być skomentowane przez nauczyciela.
a/ Uczeń może wystąpić do nauczyciela z prośbą o szczegółowe uzasadnianie uzyskanej oceny,
b/ Szczegółowego uzasadniania oceny nauczyciel dokonuje w formie ustnej po lekcji.
|