http://www.bip.gov.pl
  Drukuj strone
BIP
URZĄD
WŁADZE
WYBORY
NABÓR PRACOWNIKÓW
KONKURSY OFERT
KOMUNIKATY/OGŁOSZENIA
PRAWO LOKALNE
MAJĄTEK GMINY
PLANY, PROGRAMY, ZAMIERZENIA, RAPORTY, SPRAWOZDANIA
JEDNOSTKI ORGANIZACYJNE
OŚWIADCZENIA MAJĄTKOWE
Dokumentacja przebiegu i efektów kontroli
Kontrola Zarządcza
PROJEKTY AKTÓW
E-URZĄD
PETYCJE
ZAŁATWIANIE SPRAW Z ZAKRESU DZIAŁALNOŚCI LOBBINGOWEJ
UDOSTĘPNIANIE INFORMACJI PUBLICZNEJ
PONOWNE WYKORZYSTYWANIE INFORMACJI SEKTORA PUBLICZNEGO
INFORMACJE O ŚRODOWISKU I JEGO OCHRONIE
OCENA JAKOŚCI WODY PRZEZNACZONEJ DO SPOŻYCIA PRZEZ LUDZI
REJESTRY, EWIDENCJE, ARCHIWA
ZAMÓWIENIA PUBLICZNE
PRZETARGI - NIERUCHOMOŚCI
CO, GDZIE I JAK ZAŁATWIĆ?
PROJEKTY REALIZOWANE ZE ŚRODKÓW UE
Ochrona danych osobowych
SZUKAJ
INNE
Rejestr zmian
Informacje nieudostępnione
Polityka prywatności
REDAKCJA
STATYSTYKA
INSTRUKCJA OBSŁUGI


 
Rejestr zmian 
INNE
 
Treść archiwalna z dnia: 2004-06-16 08:53:19
Gminne Gimnazjum
Statut gimnazjum - 2003-06-26

statut

 

STATUT

GMINNE GIMNAZJUM Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI

IM. ROKU JUBILEUSZOWEGO w BOJSZOWACH

 

 


 

 

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

1. Nazwa szkoły:

GMINNE GIMNAZJUM  Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI im. ROKU JUBILEUSZOWEGO  w BOJSZOWACH

2. Siedzibą gimnazjum jest budynek położony w Bojszowach przy ulicy  Św. Jana 33a.

§ 2

1. Ustalona nazwa jest używana przez szkołę w następującym brzmieniu:

Gminne Gimnazjum

Z Oddziałami Integracyjnymi

im. Roku Jubileuszowego

    w Bojszowach

2. Na pieczęci używana jest nazwa:

GMINNE GIMNAZJUM

Z ODDZIAŁAMI INTEGRACYJNYMI

IM. ROKU JUBILEUSZOWEGO

W BOJSZOWACH

3. Na stemplu:

GMINNE GIMNAZJUM

Z Oddziałami Integracyjnymi

im. Roku Jubileuszowego

43-220 Bojszowy, ul. Św. Jana 33a

tel/fax: 032/218-99-40

NIP 646-24-84-188 R 276609477

 

INNE INFORMACJE O GIMNAZJUM

§ 3

1. Organem prowadzącym gimnazjum jest Gmina Bojszowy.

2. Cykl kształcenia trwa 3 lata.

3. Zajęcia dydaktyczne odbywają się w systemie jednej zmiany.

4. skreślony.

5. Gimnazjum prowadzi klasy integracyjne.

6.  Obsługę finansową szkoły prowadzi ZEAS powołany w tym celu przez organ prowadzący.

7. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty.

 

CELE I ZADANIA GIMNAZJUM

§ 4

1. Gimnazjum realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty /tekst jednolity: Dz.U. z 1996r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496 z 1997r., Nr 28, poz. 153,          Nr 141, poz. 943 oraz z 1998r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126/ oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a w szczególności:

2. Umożliwia uczniom zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia gimnazjum poprzez:

1) atrakcyjny i nowatorski proces nauczania - stosowanie aktywizujących metod nauczania, tworzenie projektów edukacyjnych i wychowawczych;

2) udział w kołach przedmiotowych i warsztatach zgodnie z zainteresowaniami                    i predyspozycjami;

3) stałe doskonalenie kadry pedagogicznej - współpraca  z wojewódzkimi                      i rejonowymi ośrodkami metodycznymi oraz uczelniami pedagogicznymi.

3. Umożliwia absolwentom dokonanie świadomego wyboru dalszego kierunku kształcenia lub  zawodu poprzez:

1) organizowanie spotkań i zajęć z dyrektorami szkół ponadgimnazjalnych, giełdy szkół średnich, pracownikami biur pośrednictwa pracy oraz firm marketingowych;

2) poradnictwo psychologiczno-pedagogiczne;

3) udział w warsztatach z preorientacji zawodowej prowadzonych przez pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej;

4) rozwijanie zainteresowań na zajęciach pozalekcyjnych.

4. Kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zadań określonych           w ustawie, stosownie do warunków gimnazjum i wieku ucznia poprzez:

1)  zapewnienie odpowiedniej bazy dla uczniów gimnazjum;

2) systematyczne diagnozowanie i monitorowanie zachowań uczniów i stałą współpracę             z rodzicami w tym zakresie;

3) realizację celów programu wychowawczego gimnazjum: 

a/ wzmacnianie szkoły jako instytucji społecznej i środowiska wychowawczego,

b/ ułatwianie uczniom adaptacji do nowych warunków życia,

c/ wprowadzenie uczniów w kulturę rozumianą jako przedmiot nauczania, wychowania i bycia ucznia w świecie kultury oraz aktywne jej doświadczanie,

d/ zapobieganie i eliminowanie niepożądanych zachowań i postaw uczniów oraz wdrażanie do postępowania wynikającego z powszechnie uznanego systemu wartości zgodnego z normami moralnymi, dobrym obyczajem i prawem;

4) realizację programu profilaktyki szkolnej:

a/ promocja zdrowia, zapobieganie problemom związanym z dysfunkcjami,

b/ wczesna identyfikacja, odnajdywanie osób zagrożonych, pomoc im,

c/ pomoc psychologiczno-pedagogiczna z elementami terapii, wyrównywanie braków (warunek: uzyskanie zgody rodziców).        

5. Sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb poprzez:

1) zorganizowanie zajęć świetlicowych;

2) umożliwianie nieodpłatnego żywienia uczniom najbardziej potrzebującym                        w  porozumienie z SP Bojszowy i MOPS;

3) zbiórkę i rozdawnictwo używanej odzieży, podręczników;

4) pozyskiwanie funduszy na pomoc materialną; 

5) stopniowe dostosowywanie budynku do potrzeb uczniów niepełnosprawnych;

6) prowadzenie zajęć dydaktyczno-wyrównawczych,  a w razie konieczności innych.

Zajęcia, o których mowa wyżej prowadzone są na podstawie diagnozy dokonanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub inną specjalistyczną z jednoczesnym uwzględnieniem posiadanych środków finansowych.

6. Ustala się następujące zasady sprawowania zadań opiekuńczych szkoły                             z uwzględnieniem potrzeb środowiska oraz ogólnie obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny:

1)   opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole podczas wszelkiego rodzaju zajęć sprawują nauczyciele prowadzący te zajęcia (zgodnie z ustalonym tygodniowym planem zajęć i przydziałem czynności dodatkowych). Dopuszcza się możliwość sprawowania opieki przez osoby nie będące nauczycielami, a legitymujące się uprawnieniami do pracy z młodzieżą (np. trener, przewodnik);

2)   w czasie zajęć obowiązkowych i nadobowiązkowych z wychowania fizycznego oraz w czasie zawodów sportowych uczniowie nie mogą pozostawać bez nadzoru osób odpowiedzialnych za ich bezpieczeństwo;

3)   w czasie zajęć z wychowania fizycznego należy zwracać szczególną uwagę na stopień aktualnej sprawności fizycznej i wydolności organizmów poprzez dobór ćwiczeń o odpowiednim zakresie intensywności;

4)   uczestnicy uskarżający się na złe samopoczucie lub dolegliwości powinni być zwolnieni w danym dniu z wykonywania ćwiczeń i w miarę możliwości kierowani do lekarza;

5)   ćwiczenia powinny być prowadzone z zastosowaniem metod i urządzeń zapewniających pełne bezpieczeństwo;

6)   wydawanie uczniom sprzętu, którego użycie może stwarzać zagrożenie dla zdrowia i życia jest zabronione;

7)   nauczyciele – opiekunowie pracowni i sali gimnastycznej są zobowiązani do opracowania szczegółowych regulaminów korzystania z nich i zapoznania z nimi uczniów;

8)   uczniowie nie mogą być pozostawieni bez opieki nauczycielskiej w żadnej sali,           a tym bardziej pracowni,

9)   udział uczniów w pracach na rzecz szkoły i środowiska może mieć miejsce po zaopatrzeniu ich w odpowiedni sprzęt i środki ochrony oraz zapewnieniu właściwej opieki i bezpiecznych warunków pracy;

10)    uczniowie mają prawo do opieki nauczyciela podczas przerw między zajęciami szkolnymi, realizowanej w formie nauczycielskich dyżurów,

11)    zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa regulamin dyżurów,

12) zajęcia poza szkołą i organizację wycieczek określają odrębne przepisy.   

 7. W gimnazjum obowiązkowe jest ubezpieczenie uczniów od następstw nieszczęśliwych wypadków powstałych z winy umyślnej lub nieumyślnej oraz nauczycieli od odpowiedzialności cywilnej.

8. Gimnazjum współdziała z rodzicami (prawnymi opiekunami) w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki poprzez:

1) organizowanie spotkań informacyjnych, wywiadówek, prelekcji;

2) udział w warsztatach;

3) pozyskiwanie informacji zwrotnych – ankiety, opinie;

4) angażowanie rodziców w realizację zadań szkoły.

9. Program wychowawczy i program profilaktyki uchwala Rada Pedagogiczna po zasięgnięciu opinii Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego. 

 

WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA

POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 5

1. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępu w opanowaniu przez ucznia wiadomości                   i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz formułowaniu oceny i ma na celu: poinformowanie ucznia i jego rodziców (opiekunów prawnych) o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych, poczynionych postępach, trudnościach i specjalnych uzdolnieniach, motywowanie do dalszej pracy, umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.

2. Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje: formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie  o nich uczniów i rodziców/ prawnych opiekunów, bieżące ocenianie i śródroczne klasyfikowanie według skali i w formach określonych poniżej, przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych na zasadach określonych poniżej, ustalanie ocen klasyfikacyjnych na poszczególne ćwiartki  i na koniec roku szkolnego oraz zasad ich poprawiania.

 

GŁÓWNE ZAŁOŻENIA SYSTEMU OCENIANIA

§ 6

1. Na początku pracy z daną klasą przeprowadza się diagnozę w oparciu o wyniki sprawdzianu startowego i sprawdzianu kompetencji po 6 klasie szkoły podstawowej.

1) Diagnoza jest podstawą formułowania realnych wymagań programowych, to jest – dostosowanych do rzeczywistych potrzeb uczniów.

2) Diagnoza jest podstawą tworzenia strategii pracy z daną klasą.

2. Nauczyciele przedmiotów w oparciu o realizowany program nauczania opracowują szkolne kryteria wymagań edukacyjnych.

1) Wymagania edukacyjne oraz zasady oceniania muszą uwzględniać specyfikę nauczania każdego przedmiotu.

2) Powinny być określone wspólnie dla poszczególnych przedmiotów w ramach zespołów przedmiotowych działających w szkole.

3. Przy określaniu wymagań edukacyjnych i ustalaniu ocen z wychowania fizycznego, techniki, sztuki nauczyciel zobowiązany jest przede wszystkim brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.

4. Nauczyciel jest obowiązany na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni specjalistycznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb ucznia, u którego stwierdzono trudności            w uczeniu się uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.

5. Dopuszcza się możliwość spisania kontraktu między nauczycielami i uczniami określającego zasady pracy. Zapis kontraktu jest przestrzegany przez obie strony.

Z kontraktem mogą być zapoznani rodzice.

6. Przyjmuje się IV ćwiartki w roku szkolnym kończące się klasyfikacją. Terminy klasyfikacji ćwiartkowych określa każdorazowo Rada Pedagogiczna na posiedzeniu poprzedzającym nowy rok szkolny.      

7. Na miesiąc przed końcoworoczną klasyfikacją /posiedzenie Rady Pedagogicznej/ nauczyciele przedmiotowcy informują rodziców o sytuacji dziecka, jego postępach                 i zagrożeniach.

1) Informacji udziela się w trakcie wywiadówki ogólnoszkolnej.

2) Przewidywane zagrożenia – oceny niedostateczne powinny być potwierdzane podpisem rodzica w dzienniku lub też w przypadku nieobecności rodzica na wywiadówce - przesyłką poleconą.

8. Uczeń może być okresowo zwolniony z zajęć wychowania fizycznego.

1) Decyzje o zwolnieniu ucznia podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii wydanej przez lekarza.

2) W takim przypadku w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny /ćwiartkowej, końcoworocznej/ wpisuje się „zwolniony”.

 

OGÓLNE ZASADY OCENIANIA WSPÓLNE DLA WSZYSTKICH PRZEDMIOTÓW

§ 7

1. Wiedzę i umiejętności ocenia się według następującej skali ocen:

celująca – cel - 6

bardzo dobra – bdb - 5

dobra – db - 4

dostateczna – dst - 3

dopuszczająca – dop - 2

niedostateczna –  ndst - 1

1) Oceny końcoworoczne wpisuje się w pełnym brzmieniu – słownie.

2) Oceny ćwiartkowe wpisuje się w formie skróconej.

2. Oceny cząstkowe /bieżące/ wpisuje się cyfrą według skali: 6, +5, 5,-5, +4, 4, -4, +3, 3, -3, +2, 2, -2, +1, 1.

1) Stosuje się znaki +, -. Przy czym system przeliczania przyjętych znaków na ocenę określany jest w szkolnych wymaganiach edukacyjnych z poszczególnych przedmiotów.

3. Ocenianie uwzględnia wszystkie formy aktywności ucznia.

4. Ocena ćwiartkowa/ końcoworoczna powinna być efektem systematycznej pracy w ciągu całej ćwiartki/ roku.

5. Ocenie podlegają:

1) wypowiedź ustna,

2) prace pisemne,

3) prace terminowe (np. zadania domowe),

4) prace dodatkowe,

5) aktywność na lekcji (umiejętność pracy na lekcji),

6) sposób prowadzenia zeszytu przedmiotowego,

7) konkursy i inne formy zaangażowania w życie szkoły i środowiska,

8) projekty,

9) umiejętność pracy w zespole,

10) umiejętności praktyczne zgodne z wymaganiami przedmiotowymi.

6. Zasady dotyczące prac pisemnych (sprawdziany, testy, prace klasowe, kartkówki):

1)      terminy sprawdzianów ustala się z dwutygodniowym wyprzedzeniem i wpisuje do dziennika;

2)      obowiązuje zasada: 1 sprawdzian dziennie i nie więcej niż 2 w tygodniu;

3) prace pisemne powinny być poprawione w ciągu 2 tygodni (termin poprawy można zmienić za zgodą uczniów i nauczyciela);

4) rodzice i uczniowie mają dostęp do prac w każdym czasie (kserokopia pracy);

5) kartkówki obejmują materiał z 3 ostatnich lekcji, mogą odbywać się bez uprzedzenia; powinny być poprawione w ciągu 1 tygodnia.

7. Nieprzygotowanie do lekcji:

1) zgłoszenie nieprzygotowania odbywa się przed lekcją i nie zwalnia ucznia z aktywności na lekcji;

2) nieprzygotowanie nauczyciel odnotowuje w dzienniku;

3) czas na uzupełnienie zaległości oraz zakres poprawy sprawdzianów, które odbyły się pod nieobecność ucznia zostają ustalone indywidualnie między uczniem                             a nauczycielem.

8. Przygotowanie do konkursów przedmiotowych daje uczniowi prawo do zwolnienia                 z odpowiedzi z innych przedmiotów bądź dni wolnych od zajęć szkolnych:

1) drugi etap konkursu – 2 dni;

2) trzeci etap konkursu – 3 dni.

9. Uczniowie biorący udział w zawodach i konkursach przedmiotowych (innych niż olimpiady) mają prawo do zwolnienia z pytania na dzień przed konkursem,                           w dniu konkursu, i w dniu następnym.

10. Z pytania są zwolnieni także uczniowie biorący udział w danym dniu oraz w dniu poprzednim w poza szkolnych rozgrywkach sportowych i występach artystycznych.

11. Nauczyciel prowadzący konkurs ma obowiązek zostawienia w dzienniku listy uczestników konkursów bądź zawodów (§ 7 ust. 8, 9, 10).  

12. Wiadomości i umiejętności zdobyte w trakcie nauczania ścieżek edukacyjnych wpisuje się na świadectwie – zaliczony / niezaliczony.

1) ścieżka edukacyjna realizowana w ramach dodatkowej – odrębnej godziny może być zaliczana z wyróżnieniem.

13. Wystawiona przez nauczyciela ocena ćwiartkowa jest ostateczna.

1) W przypadku uzyskania przez ucznia oceny ćwiartkowej niedostatecznej, uczeń powinien zaliczyć materiał danej ćwiartki w terminie i według zasad określonych przez nauczyciela w przedmiotowych kryteriach wymagań edukacyjnych.

14. Wystawiona przez nauczyciela ocena końcoworoczna – niedostateczna może zostać zmieniona /podwyższona/ w wyniku egzaminu poprawkowego.

1) Ocena końcoworoczna powinna odpowiadać faktycznemu stanowi wiedzy ucznia

w końcu roku, a przede wszystkim uwzględniać postęp wiedzy i umiejętności ucznia poczynionych w ciągu IV ćwiartek.

2) Ocena końcoworoczna nie jest oceną za jedną ćwiartkę lecz łączną za IV minione ćwiartki.

3) Oceny cząstkowe powinny być w dzienniku lekcyjnym opisane w wyznaczonych do tego rubrykach/ np. A-aktywność, T- test, SPR- sprawdzian .../ .

4) Wszystkie oceny uzyskiwane przez uczniów są jawne i powinny być skomentowane przez nauczyciela.

a/ Uczeń może wystąpić do nauczyciela z prośbą o szczegółowe uzasadnianie uzyskanej oceny,

b/ Szczegółowego uzasadniania oceny nauczyciel dokonuje w formie ustnej po lekcji.

 

««« powrót
 
 


Interaktywna Polska