Statutu Publicznej Szkoły Podstawowej - 2003-06-26
im.Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach z dnia 25.09.2001 r.
STATUT
PUBLICZNEJ SZEŚCIOLETNIEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ
im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach
z dnia 25. 09. 2001 r.
Tekst ujednolicony uwzględniający zmiany wprowadzone uchwałą Rady Pedagogicznej Nr 10/2002/2003 z dnia 9.10.2002 r. w sprawie statutu publicznej sześcioletniej szkoły podstawowej.
Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. 2001 nr 61, poz. 624), Rozporządzenie MENiS z 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów (Dz. U. 2002 Nr 10 poz. 95 i 96)
Statut wchodzi w życie z dniem 9 października 2002 r.
§ 1.
Nazwa Szkoły. Organ prowadzący i nadzorujący.
1.Nazwa szkoły brzmi:
Szkoła Podstawowa im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach ul. Św. Jana 33
2.Szkole podlega :
Szkoła Filialna w Jedlinie.
3.Ustalona nazwa szkoły jest używana przez szkołę w pełnym brzmieniu:
Szkoła Podstawowa im. Wilhelma Gawlikowicza w Bojszowach ul. Św. Jana 33
4.Organem prowadzącym jest Gmina Bojszowy. Obsługę ekonomiczno-administracyjną prowadzi Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół.
5. Nadzór pedagogiczny szkoły sprawuje Śląski Kurator Oświaty .
6.Cykl kształcenia w szkole trwa 6 lat.
§ 2.
Treść statutu szkoły.
1.Statut Szkoły określa:
1) szczegółowe kompetencje organów szkoły, którymi są:
a) dyrektor szkoły,
b) rada pedagogiczna,
c) samorząd uczniowski,
d) rada rodziców,
2) zasady współdziałania organów szkoły wymienionych w pkt. 1,
3) organizację szkoły.
2. Szczegółowe zasady oceniania są zawarte w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania stanowiącym integralną część niniejszego statutu.
3.Misję oraz wizję rozwoju szkoły zawiera trzyletni Program Wychowawczy Szkoły.
§ 3.
Cele i zadania szkoły.
1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty* oraz przepisach wydanych na jej podstawie uwzględniając program wychowawczy szkoły.
2. Szkoła zapewnia zdobycie wiedzy i umiejętności na poziomie umożliwiającym kontynuowanie nauki na następnym etapie kształcenia oraz wspiera rodziców uczniów szkoły w zakresie wychowania.
3. Nauczanie realizowane jest przez nauczycieli na podstawie szkolnego zestawu programów nauczania z uwzględnieniem całości podstawy programowej** dla danego etapu edukacyjnego.
4. Szkoła stosuje zasady oceniania, klasyfikowania i promowania zawarte w Wewnątrzszkolnym Systemie Oceniania.
5. Szkoła organizuje naukę religii lub etyki na życzenie rodziców.
6. Szkoła udziela uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz współpracuje z instytucjami specjalistycznymi.
7. Szkoła umożliwia uczniom realizowanie indywidualnego toku nauczania oraz ukończenia szkoły w skróconym czasie.
8. Szkoła zapewnia opiekę uczniom przebywającym na zajęciach obowiązkowych i pozalekcyjnych.
1) Podczas zajęć poza terenem szkoły, w czasie wycieczek, rajdów, spacerów opiekę sprawuje nauczyciel odpowiedzialny za organizację tych zajęć i wyznaczone do tej opieki osoby (za ich zgodą): rodzice, pielęgniarka szkolna, przewodnik lub inne osoby pełnoletnie za zgodą dyrektora szkoły. Odpowiedzialny za uczniów jest kierownik wycieczki.
2) Opiekę nad uczniami w czasie przerw między lekcjami pełnią nauczyciele dyżurujący według ustalonego harmonogramu.
9. Szkoła ma zapewnić uczniom opiekę, w miarę możliwości organizuje pomoc materialną lub finansową.
10. Dyrektor szkoły powierza każdy oddział opiece wychowawczej jednemu z nauczycieli uczących w tym oddziale zwanym dalej „wychowawcą”.
1) Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wychowawca
prowadzi powierzony oddział od kl. 1 do 3 i od kl. 4 do kl. 6.
*1) Ustawa z dn.7 września 1991 o systemie oświaty, ustawa z dn. 15 marca 2002 o zmianie ustawy o systwemie oświaty
** 2) Rozporządzenie MENiS z dn.24.04.2002r. zmieniające rozp. w sprawie warunków i trybu dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania i podręczników ; Rozporządzenie MENiS z dn. 26.02..2002r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego.
2) Rodzice i uczniowie mają prawo wystąpić do dyrekcji szkoły z pisemnym wnioskiem o zmianę wychowawcy
a) wniosek o odwołanie musi być podpisany przez 2/3 liczby rodziców tych
uczniów i zawierać uzasadnienie,
b) ostateczną decyzję podejmuje dyrektor i przedstawia ją na zebraniu rodziców
w ciągu 2 tygodni.
11. Rodzice są zobowiązani do udziału w zebraniach ogólnych i wywiadówkach. Rodzice mają prawo do konsultacji indywidualnych w wyznaczonym terminie oraz do udziału za zgodą prowadzącego w zajęciach szkolnych.
12. Rodzice mają prawo do zapoznania się z Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania uczniów oraz zasadami przeprowadzania egzaminów poprawkowych i klasyfikacyjnych*.
13. Rodzice mają prawo do zapoznania się z planem wychowawczym, planem wycieczek, planem imprez w oddziale klasowym i wyrażania opinii o w/w planach.
14. Rodzice maja prawo do uzyskiwania rzetelnej informacji na temat swego dziecka, jego zachowania, postępów lub przyczyn trudności w nauce podczas wywiadówek, zebrań ogólnych, indywidualnych konsultacji z nauczycielami. Na bieżąco informacje mogą być przekazywane w dzienniczku ucznia lub zeszycie przedmiotowym.
15. W szkole są powoływane zespoły nauczycielskie i zespoły przedmiotowe.
1) Stałe zespoły :
a ) kształcenia zintegrowanego,
b) humanistyczny,
c) przyrodniczo-matematyczny.
2) Doraźnie działające zespoły i komisje.
3) Cele i zadania zespołu przedmiotowego:
a) wybór programu nauczania, uzgodnienie sposobów realizacji programu wychowawczego, programu nauczania, korelacji treści nauczania przedmiotów,
b) opracowanie szczegółowych kryteriów oceniania uczniów oraz sposób badania wyników nauczania,
c) współdziałanie w organizowaniu pracowni przedmiotowych,
d) organizowanie wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego,
e) opiniowanie przygotowanych w szkole autorskich, innowacyjnych programów nauczania.
*Rozp. MENiS z dn. 21.03.2001 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, Rozp. MENiS z dn. 24.04.2002r. zmieniające
rozp. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
16. Zasady oceniania zawarte są w Wewnątrzszkolnym Systemem Oceniania zwanym WSO.
1) W klasach I-III ocena klasyfikacyjna i ocena zachowania jest oceną opisową.
2) Oceny klasyfikacyjne końcoworoczne i semestralne, począwszy od kl. IV szkoły podstawowej ustala się w stopniach wg następującej skali:
stopień celujący - 6 cel
bardzo dobry - 5 bdb
dobry - 4 db
dostateczny - 3 dst
dopuszczający - 2 dop
niedostateczny - 1 ndst
3) W kl. IV-VI obowiązuje następująca skala ocen zachowania:
wzorowe - wz
dobre - db
poprawne - popr
nieodpowiednie - ndp
4) Oceny klasyfikacyjne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania wychowawca klasy.
17. Program wychowawczy szkoły ustala rada pedagogiczna po zasięgnięciu opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego.
18. Program wychowawczy szkoły zawiera misję szkoły, wizję rozwoju szkoły. Jego celem jest wszechstronny rozwój ucznia.
§ 4.
Organy szkoły.
1. Organami szkoły są:
1) dyrektor szkoły,
2) rada pedagogiczna,
3) samorząd uczniowski,
4) rada rodziców.
2. Dyrektor szkoły:
1) kieruje działalnością dydaktyczno-wychowawczą szkoły i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny, udziela nauczycielom instruktażu i pomocy,
3) planuje i właściwie organizuje pracę zgodnie z potrzebami środowiska szkolnego,
4) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego,
5) realizuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców w ramach ich kompetencji,
6) może wstrzymać wykonanie uchwał, niezgodnych z przepisami prawa o czym niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkoły oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny,
7) odpowiada za majątek szkoły, dokumentację,
8) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami,
9) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych,
10) w wykonaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,
11) jest przewodniczącym rady pedagogicznej,
12) powierza stanowisko wicedyrektora i odwołuje z tego stanowiska po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego, rady rodziców oraz rady pedagogicznej,
13) dyrektor szkoły przedstawia radzie pedagogicznej nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności szkoły.
3. Rada pedagogiczna działa na podstawie regulaminu rady pedagogicznej.
1) Rada Pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły. Na plenarnych i nadzwyczajnych posiedzeniach rada w formie uchwał - zatwierdza, opiniuje i wnioskuje w sprawach związanych z działalnością dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i organizacyjną szkoły.
2) W skład rady wchodzą :
a) dyrektor jako przewodniczący,
b) nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3) W zebraniach rady lub określonych punktach programu tych zebrań mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni przez przewodniczącego lub na wniosek rady:
a) lekarze współpracujący ze szkołą, higienistka szkolna,
b) przedstawiciele samorządu uczniowskiego oraz organizacji społecznych i
związkowych działających na terenie szkoły,
c) przedstawiciele rady rodziców,
d) pracownicy ekonomiczni, administracji i obsługi szkoły.
4) Do podstawowych zadań rady należy:
a) planowanie i organizowanie pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej,
b) okresowe i roczne analizowanie i ocenianie stanu nauczania, wychowania i opieki,
oraz organizacyjnych i materialnych warunków pracy szkoły,
c) organizowanie wewnętrznego samokształcenia i upowszechniania nowatorstwa
pedagogicznego,
d) współpraca z rodzicami i opiekunami uczniów.
5) Rada na posiedzeniu plenarnym zatwierdza:
  |